Cultura

L’univers Wong Kar Wai

Continua la febre a la cartellera i al Cinema Truffaut li dediquen tot el cicle

A les acaballes de l’any passat, un dels regals que van obrir els cinèfils amb més il·lusió va ser la reestrena a la pantalla gran d’In the mood for love (‘Deseando amar’), remasteritzada digitalment en format 4K per a l’ocasió. Una aposta de la distribuïdora Avalon que es va traduir amb un èxit –en poc més d’un mes, 30.000 espectadors l’havien vista arreu de l’Estat– i l’inici del que s’ha anomenat Univers Wong Kar Wai, que s’ha estès més enllà de Barcelona, portant arreu set de les pel·lícules més representatives de la filmografia del director de Hong Kong.

Una retrospectiva que ha impulsat els programadors del Cinema Truffaut de Girona, que és seu de la Filmoteca de Catalunya, a dedicar-li un cicle sencer per tal que els espectadors tinguin l’oportunitat de revisar o descobrir qui està considerat un dels cineastes moderns més genuïns pel seu estil únic i definible. El cicle Wong Kar Wai arrenca avui mateix amb la projecció d’As tears goes by (1988), la seva opera prima, la que és més propera a la narrativa clàssica i de l’ús convencional del guió. També hi ha programada, l’1 de març, Days of being wild (1990), emmarcada com la primera entre trames criminals i melodrames juvenils, amb adolescents que comencen a descobrir l’amor i hi juguen fins que es fereixen quan els sentiments floreixen.

Amb Chungking Express (1994) (8 de març) comença la filmografia considerada de culte, en què ja es cimenta la filosofia i la poètica del cineasta, que continuaria en la seva màxima esplendor amb Fallen angels (1995) (15 de març), un sòrdid i surrealista drama nocturn i urbà, i amb Happy together (1997) (22 de març), l’apassionada història d’amor i desamor entre dos homes a l’Argentina. Després de la considerada obra mestra, In the mood for love –que ja es va programar al seu dia–, l’univers Kar Wai conflueix en el terreny futurista amb la complexa 2046 (2004) (29 de març), una de les seves pel·lícules més prodigioses.

Per la seva banda, aquesta setmana a Barcelona es poden veure totes les esmentades i a Lleida (Screenbox Funatic), Days of being wild.

Llenços de música i color

Explicava el director de Hong Kong Won Kar Wai que un pla memorable és com l’amor, perquè requereix el moment precís al lloc idoni, amb la llum adequada i el moviment exacte. Així construeix aquest esteta les narracions fílmiques, autèntics llenços on la música i els colors ressalten aquelles mirades, gestos, emocions, silencis i paraules captades per la càmera. Relats al voltant de l’amor i el desamor, també la soledat, marcats per encontres fortuïts, les connexions i, sobretot, el destí. Alhora plasmen una identitat cercada del present i passat de la societat hongkonguesa, forjada de contrastos culturals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.